Silvia Gajdošíková-Belis: Obrazy zpod kůry (vernisáž)
Začátek: 10. 3. 2016 | 18.00
Konec: 10. 3. 2016 | 21.00
Vstupné: zdarma
Práce se dřevem
Vystavené dřevěné objekty jsou zpracovány technikou intarzie (obraz vytvořený skládáním a lepením dýh různých barev a struktur) a inkrustace (vkládání dřevěných či kamenných částí do dřeva). Tyto starobylé techniky jsou pojaty osobitým způsobem, ne pouze jako dekorativní a ornamentální prvek umělecké práce. Výtvarnice vkládá do dřevěných obrazů své představy a myšlenky v podobě snových krajin, přírodních bytostí či abstraktních vizí. Tyto obrazy, vycházející ze skrytých koutů podvědomí, ji obklopují už od narození. Tvoří fantastický vnitřní svět, který se neustále letmo vměšuje do každodenní reality.
Dřevo je pro vizualizaci těchto vnitřních obrazů přirozeným nosným materiálem. Přírodní hmota autorku inspiruje svou strukturou a vyzařuje energii, která podporuje imaginaci a často sama nabízí cestu ke zpracování.
Součástí výstavy je i série dřevěných okenních hledítek do krajiny v posledním patře věže, vzniklých v rámci spolupráce s Petrem Niklem na výstavě Orbis pictus – PLAY v galerii Mánes v Praze v roce 2011.
Komiks
Jedno z pater galerie je věnováno rozpracovanému komiksovému projektu vznikajícímu ve spolupráci s terapeutkou Kasiou Kordylewskou, autorkou námětu. Příběh vychází z reálného životního osudu terapeutky, v jeho zpracování nechybí kresebná nadsázka, hra s vizualizací jednotlivých situací a expresivní a uvolněné pojetí. Komiks bude první společnou knihou obou autorek a chystají se ji vydat pod textovou supervizí spisovatele Romana Žižlavského do konce roku 2016.
Výtvarnice se komiksové tvorbě věnuje už od roku 2005, kdy spolupracovala na komiksové knize inspirované texty kapely Traband, nazvané Kontraband.
“Dřevo je elementární živý materiál, který sám navádí umělce k jeho formování. Komiks je naopak na začátku “tabula rasa” – prázdný papír, celý příběh musí vzniknout v hlavě za pomoci představivosti. Oba tyto směry rozvíjejí moji fantazii a působí jako každodenní terapie. Výsledný produkt je přidaná hodnota, která mě pohání vpřed.” – S. Gajdošíková-Belis
více na:"www.silviabelis.cz":http://silviabelis.cz/
Silvia Gajdošíková-Belis
1983
výtvarnice, ilustrátorka, scénografka a kurátorka
Od roku 2014 se autorka věnuje téměř výhradně práci se dřevem, komiksu a péči o mělnickou galerii a café Ve Věži. Vedle výtvarných aktivit je její velkou vášní zpěv. V současnosti se zabývá zpěvem slovanských lidových vícehlasých písní s kapelou Milánosz, která vystoupí v rámci doprovodného programu k výstavě.
Příležitostně spolupracuje jako scénografka s režiséry Karlem Králem (divadlo V Dlouhé, Dejvické divadlo, divadlo Na zábradlí) a Lindou Duškovou a jako ilustrátorka s časopisem Svět a divadlo.
VZDĚLÁNÍ
1998–2004
Střední průmyslová škola grafická a Vyšší odborná škola grafická v Praze – obor Grafický design a knižní ilustrace
2006–2007
Ústav umění a designu v Plzni – obor Knižní ilustrace
2007–2009
Akademie múzických umění v Praze, bakalářské studium na katedře alternativního a loutkového divadla, obor Scénografie, vedoucí ateliéru doc. MgA. Pavel Kalfus
2010–2011
studium a absolutorium magisterského studia na Katedře alternativního a loutkového divadla, obor Scénografie, vedoucí ateliéru MgA. Tomáš Žižka
STÁŽE
2008
Under-on-up – mezinárodní autorský divadelní projekt Site specific v Drážďanech (pracovní stáž Erasmus na DAMU)
GRAFIKA A ILUSTRACE
od 2010
tvorba ilustrací pro časopis Svět a divadlo
propagační materiály pro Mezinárodní alikvotní sbor a divadlo Krasohled
DIVADELNÍ PŘEDSTAVENÍ, INSTALACE, SITE SPECIFIC
2007
Lesní duch – site Specific instalace na motivy poezie Ch. Morgensterna – festival Skupova Plzeň (Jižní předměstí)
Divadlo Mimotaurus: Kde roste štěstí, scénografie a loutky k loutkovému představení
2010
Pixy – scénografie, loutky a kostýmy pro divadelní hru kombinující činoherní a loutkové divadlo na motivy komixu M. Anderssona, divadlo Disk
realizace site specific projektu Move house v Českém centru v New Yorku na téma emigrace českých krajanů do Ameriky
realizace objektu Enviromentální hledítka v rámci výstavy Petra Nikla a spol. Orbis Pictus – Play a doprovodných programů Rybaření na Manhattanu, galerie Mánes
od 2010 – tvorba pro loutkové divadlo pro děti Krasohled (herectví, scénografie, výtvarné workshopy)
2011
festival Histeria 2011 – příprava vizuální části site specific festivalu zaměřeného na hudbu a veškeré formy outdoorového divadla ve Slovinsku
2012
Tramvaj do stanice Touha – tvorba scény a kostýmů, Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích, režie Adam Rut
Problém (Vyskočiť z kože) – komiksový scénický náčrt & loutková činohra, tvorba scény a loutek, autor textu: Zuza Ferenczová, režie: Karel Král, divadlo v Dlouhé
Absint – tvorba scény a propagačních materiálů, divadlo Disk, režie Linda Dušková
Festival Histeria 2012 – příprava vizuální části site specific festivalu zaměřeného na hudbu a veškeré formy outdoorového divadla, Slovinsko
2014
Kolotoč Bankrot – scénografie ke scénickému čtení, autor textu: Csaba Czékely, Christian Lollike, režie Karel Král, Dejvické divadlo
2015
Odcházím dvakrát – tvorba scény a kostýmu k představení v rámci festivalu francouzského divadla v Praze Sněz tu žábu, režie: Linda Dušková
Foto: Vladimír Nekvinda | Galerie Ve Věži | 10. 3. 2016